No show
Invoering no-show tarief
Het komt steeds vaker voor dat patiënten zonder bericht niet op afspraken bij de huisarts of praktijkmedewerkers verschijnen. In die tijd had een medewerker ook een andere patiënt kunnen helpen. Met ingang van 1 april 2025 voeren wij daarom, op advies van de Landelijke Huisartsen Vereniging (LHV) een ‘no-show’ tarief in.
Waarom een ‘no-show’ tarief?
Steeds meer mensen willen een afspraak maken voor het spreekuur. In de tijd die bij uw huisarts voor u gereserveerd stond had ook iemand anders geholpen kunnen worden. De praktijk wil de wachttijd voor een afspraak zo kort mogelijk houden. U wilt met uw medische klacht immers ook graag zo snel mogelijk geholpen worden. U kunt hieraan meewerken door uw afspraak op tijd telefonisch, af te zeggen.
Kunt u niet op uw afspraak komen?
Meldt dit dan uiterlijk 24 uur van tevoren (maandag t/m vrijdag) telefonisch bij de assistente op telefoonnummer 053 – 461 2076 of via de Praatmetdedokter app. Bij afwezigheid van uw eigen praktijk kunt u uw afmelding melden via de waarnemende praktijken. De afspraak wordt uit de agenda verwijderd, wij kunnen een andere patiënt helpen en u kunt direct een nieuwe afspraak bij ons maken. Er wordt dan géén no-show tarief berekend.
De hoogte van het no-show tarief
Het no-show tarief is een schadevergoeding voor de kosten die de praktijk maakt. Het tarief voor het niet verschijnen op een geplande afspraak zonder afzegging is €15 per 15 minuten. Hieronder vallen ook alle afspraken bij de assistentes en praktijkondersteuners chronische zorg en de POH GGZ onder.
Hoe werkt het?
U ontvangt de rekening met het te betalen bedrag per post of e-mail thuis. Als de rekening voor een volgende afspraak nog niet is betaald, dan moet u het bedrag contant aan de balie afrekenen, voor dat de afspraak door kan gaan.
Het no-show tarief is niet te declareren bij uw zorgverzekeraar en moet u dus zelf betalen!